Ny gangbro højner sikkerhed og funktionalitet på SDU's campus i Odense

Når Odense i slutningen af år 2020 får den nye letbane på skinner, ændrer det ikke kun infrastrukturen i hele Odense – det betyder også en markant ændring i infrastrukturen på Syddansk Universitets (SDU) campus i Odense. Letbanen skal nemlig køre på universitets hovedfærdselsåre, Campusvej, som dermed bliver lukket for biltrafik.

  • Her ses glasfacaden mod syd med solafskærmning. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen Her ses glasfacaden mod syd med solafskærmning. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen
  • Her ses glasfacaden mod nord. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen Her ses glasfacaden mod nord. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen
  • Her ses gangbroen indvendigt. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen Her ses gangbroen indvendigt. Foto: Peter Stig Wærum, Bygningsstyrelsen
  • Tom Møenbo Gregersen, områdechef for Plan og Byg på SDU. Foto: Susanne Søderdahl Thomassen, Bygningsstyrelsen Tom Møenbo Gregersen, områdechef for Plan og Byg på SDU. Foto: Susanne Søderdahl Thomassen, Bygningsstyrelsen
  • Her ses en lignende gangbro på campus fra 2015. Foto: Susanne Søderdahl Thomassen, Bygningsstyrelsen Her ses en lignende gangbro på campus fra 2015. Foto: Susanne Søderdahl Thomassen, Bygningsstyrelsen

Det satte en masse tanker, planlægning og arbejde i gang for SDU. Helt konkret fremskyndede letbanen et ønske om at forny den gangbro, der forbinder to fløje af universitet på hver sin side af Campusvej.

Tom Møenbo Gregersen, områdechef for Plan og Byg på SDU, fortæller om udfordringerne med den oprindelige gangbro:

"Den gamle bro gik desværre jævnligt i stykker. Rystelser fra bybusserne kunne få gangbroen til at "gynge", og så flækkede glasset, som derfor også blev utæt. Derudover var gangbroen lavere, end de øvrige broer vi har på campus, og vi har flere gange oplevet, at den er blevet påkørt af lastbiler. Når Campusvej bliver lukket, kan vi samtidig kun komme ind med kraner fra den ene side, og de ville ikke kunne komme under broen. Så det er derfor, vi etablerer en ny gangbro nu – det vil være helt umuligt, når først letbanen kører."

Løsningen er blevet en ny og bedre gangbro henover Campusvej. Det kunne bedre betale sig i forhold til at hæve og renovere den gamle. Den nye gangbro er magen til to nyere gangbroer på campus.

"Vi har i forbindelse med nogle nybyggerier fået lavet nye gangbroer i den anden ende af campus, og de fungerer rigtig godt. Den gamle gangbro havde fast væg mod nord og åben glasfacade mod syd, så den var stegende varm om sommeren og meget kold om vinteren. Den nye har glasfacader mod både nord og syd, men til gengæld får den solafskærmning mod syd. Så nu får vi en bro, der funktionelt fungerer på alle planer, og sikrer let adgang på tværs af campus," siger Tom Møenbo Gregersen.

Som en del af arbejdet med en ny infrastruktur på SDU, der har fået en ekstra dimension på grund af letbanen, åbner inden længe en stor parkeringsplads på den vestlige side af campus. Her vil den nye gangbro blive nøgle til et godt flow fra parkeringspladsen og videre ind på campus.

Projektet med nedtagning af den gamle bro og etablering af den nye har overholdt tidsplan og økonomi i et godt samarbejde mellem universitetet, Bygningsstyrelsen og leverandørerne. Efter tre måneders arbejde kunne SDU tage den nye gangbro i brug i juni.