Ny glaskunst i bybilledet på Nørrebro

Udsmykning af ny gangbro på Pharma Science Bygningen på Københavns Universitet indvies i dag

Gangbroen fra Pharma Science Building. Gangbroen fra Pharma Science Building.
21.04.2016

Bygningsstyrelsen har gennemført et nyt byggeri for Københavns Universitet. Pharma Science Centeret på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har fået nye laboratorier, et nyt atrium og en ny gangbro mellem eksisterende bygninger.

Københavns Universitet holder indvielse for de nye fysiske rammer i dag, hvor bl.a. Bygningsstyrelsens direktør, Gyrithe Saltorp, holder festtale. Samtidig med indvielsen af bygningen, indvies den kunstneriske udsmykning, som er udført af den danske billedkunstner Ferdinand Ahm Krag.

Ferdinand Ahm Krags udsmykning 'broen' består af digitalt print på glasset på den nye gangbro. Kunstværket er et bølgeformet ornament med indlejrede plantemotiver. Udsmykningen løber på begge sider af glasset på gangbroen og kan opleves fra mange vinkler, både indefra og udefra af de forbipasserende københavnere

En lang række adskilte linjer giver udsmykningen en let og transparent kvalitet. På østsiden danner ornamentet en opadgående bølgebevægelse. På den vestvendte side er bevægelsen nedadgående.

De to bølgeformer ligger forskudt for hinanden. Det betyder, at når folk ser på kunstværket udefra, skaber de to sider af kunstværket en såkaldt moiré-effekt. Dvs. at øjet opfatter et nyt, dynamisk mønster, som egentlig ikke er del af motivet.

Plantemotiverne i kunstværket er ikke tilfældigt. Alle planter har farmaceutisk interesse. Det store motiv er en alrunerod, der går langt tilbage i historien, hvor brugen af lægende urter og planter var forbundet med overtro og heksekunst. Der er også motiver af almindelige danske planter, der kan findes på campusområdet, og som tidligere har været almindelig 'folkemedicin'. Det er f.eks. glat vejbred og mistelten. Endelig er der motiver af planter indeholdende psykoaktive stoffer, der også er af forskningsmæssig interesse.

Farverne i udsmykningen er valgt for at skabe balance mellem varme og kølige farver, så farvesætningen kan være med til at ‘bygge bro’ mellem det arkitektoniske udtryk i den nye og i den gamle bygning.